KDE? aneb kam půjdeme…
Tentokrát se dovezeme autobusem do Starých Letňan a podle map se vydáme zpět ke škole. Jestli to zvládneme 🙂
JAK? aneb co budeme dělat…
Navázání na předchozí setkání
Povíme si, kam máme dnes na kroužku namířeno a děti dostanou za úkol podívat se, zda se někde v našem okolí neukrývá nějaká schovaná krabička v rámci hry geocaching, kterou znají z minulého setkání.
Společná aktivita: cesta podle mapy
Popis: učíme se číst v mapách, poznáváme různé typy map a orientujeme se v terénu
Pomůcky: jednotlivé kousky mapy
Pravidla: Po vystoupení z autobusu dostanou žáci první část mapy, ve které bude přesně zaznamenaná cesta ulicemi mezi domy. Skupina se musí dmluvit, jakým způsobem se bude střídat ve vedení ostatních. Všichni také musí vědět, kudy vede cesta a jak se čte z mapy. Jakmile žáci dojdou na označený bod a odpoví správně na otázku (např. co cestou potkali, viděli atd.), dostanou další část mapy. V té bude tentokrát pouze několik křížků označující místa, kterými musí skupina projít. Až dojde na další vyznačené místo, opět dostanou žáci otázku a za správnou odpověď další část mapy. Celkově jim cestu rozdělíme na 5 map. V poslední mapě na konci naší cesty bude ještě označené místo, na kterém se pro děti skrývá dnešní odměna.
Individuální hra: klíště
Pomůcky: dva dřevěné kolíčky, na kterých je napsáno „klíště“ či jsou jinak ozdobené
Pravidla: ve skupině se pohybují dva kolíček, který představují klíště a děti si je musí nenápadně předávat. Kolíček se přidělává na oblečení či batoh tak, aby si toho nejlépe nikdo nevšiml. Pokud si někdo všimne, že na sobě má „klíště“, může si ho sundat a pokusit se ho umístit na někoho jiného. Nikdo cizí nesmí z druhého žáka kolíček sundat. Komu zůstane připnutý na oblečení nebo na batohu při návratu do školy, tak prohrál a splní předem domluvený úkol.
Individuální hra: slovní fotbal
Pomůcky: /
Pravidla: Žáci, kteří zrovna neurčují cestu podle mapy, mohou během cesty hrát slovní fotbal. První hráč vymyslí nějaké slovo a další v řadě musí vymyslet další slovo, které začíná na písmenko, na které předchozí slovo končí. Tímto způsobem pokračujeme, dokud žáky hra baví.
Varianta – asociace: následující slovo se nevymýšlí na základě posledního písmenka, ale na základě asociace – co v hráči dané slovo vyvolá, co mi připomíná, na co si vzpomene…
Vyrábění, tvoření: nákres mapy
Pomůcky: papíry, tužky
Postup: Po návratu do školy dostanou děti papíry a pokusí se nakreslit mapu dnešního výletu. Měly by zaznamenat cestu i nejdůležitější body, které jsme potkali, včetně terénu kolem nás.
(Může být i jako dobrovolný úkol třeba na doma 🙂 ).