KDE? aneb kam půjdeme…
Při naší druhé hodině se vydáme do blízkých Miškovic na starou náves k rybníku. Miškovice existují u skoro 600 let. Původně tu byla tvrz a v polovině 19. století koupil ves baron Alexander Schoeller, který v Čakovicích vlastnil zámek a cukrovar. V současné době je v Miškovicích 19 ulic, asi 360 domů a žije tu 1000 obyvatel. Jsou součástí městské části Praha – Čakovice. Dnešní trasa bude mít cca 3 km.
JAK? aneb co budeme dělat…
NAVÁZÁNÍ NA PŘEDCHOZÍ SETKÁNÍ
Pamatujeme si, co nám o sobě naši kamarádi říkali minulou hodinu? Pokusíme se co nejrychleji a především správně vyplnit křížovku, kterou sestavila Terezka přímo z informací, které o sobě každý řekl posledně. Má někdo paměť jako slon a vnímá, co ostatní povídají? Na křížovku mají děti 5 minut, posléze si společně projdeme odpovědi.
Společná hra: řízení letového provozu
Pomůcky: šátek na zavázání očí
Pravidla: všichni žáci vytvoří kruh a vybereme jednoho dobrovolníka, který se stane letadélkem a bude mít oči zavázané šátkem. Úkolem dětí stojících po obvodu je navádět letadélko směrem na jiné letiště (jiného kamaráda) tak, aby se letadélku nic nestalo a v pořádku doletělo. Žák se zavázanýma očima se pohybuje jen rovně, stále stejně rychle. Hrajeme několik kol a postupně letadélka vystřídáme.
Společná hra: letadélka
Pomůcky: šátky na zavázání očí
Pravidla: děti se rozdělí do dvojic a vždy jeden z nich představuje letadélko a druhý pilota. Letadélka mají šátky na očích a před sebou nataženou ruku se zdviženým palcem (knipl), který drží pilot stojící za letadélkem a beze slova ho řídí – všichni najednou se pohybují v prostoru a úkolem všech pilotů je, aby se nesrazili s ostatními. Která dvojice se srazí s jiným letadélkem a pilotem, vypadává ze hry. Po určitém časovém limitu dojde k prohození pozic. Následně je s dětmi provedená reflexe!
Společná hra: pád důvěry
Pomůcky: vyvýšené místo/lavička/stupínek…
Pravidla: je třeba vybrat vhodný a bezpečný prostor tak, aby si dobrovolník – padající mohl stoupnout na vyvýšené místo a pod ním stáli ostatní spolužáci, kteří ho budou chytat. Padající se otočí zády ke spolužákům a až se bude cítit připravený, tak volným pádem spadne dozadu, kde ho ostatní chytí. Jedná se o dobrovolný úkol, po kterém musí následovat reflexe! Kdo si přeje, můžeme z pádu pořádit fotku nebo video.
Individuální hra: hledej…
Pomůcky: /
Pravidla: Úkolem dětí je co nejrychleji dojít nebo doběhnout k předmětu či věci v okolí, který vyvolávač (z počátku Terezka) vysloví. Hrajeme několik kol a postupně se mohou vyvolávači střídat.
Vyrábění, tvoření: listové leporelo
Pomůcky: papíry A5, nůžky, pastelky, lepenka, klíč k určování listů, stromy kolem nás
Postup: Úkolem žáků je najít si listy v okolí, podle klíče poznat, o listy jakého stromu se jedná a pojmenovat je. Následně list děti přepůlí/přestřihnou, nalepí na papír a druhou polovinu domalují. Napíšou název stromu, ze kterého list pochází a pak všechny papíry slepí k sobě. Vznikne jim tak unikátní listové leporelo.