Celoroční téma cestování stoletími začneme v období pravěku, tedy nejvzdálenější době lidských dějin. Podíváme se na různý audiovizuální materiál a pokusíme se představit, jaký život v takové době byl.
Seznámení s tématem
CO JE TO PRAVĚK
Komunikační kruh: posadíme se s dětmi do kruhu a společně si budeme povídat o tom, co je to pravěk a jak moc byl rozdílný od současného světa. Řekneme si, co lidé dřív měli a neměli a jak vypadal jejich život. Každý dostane prostor, aby mohl říct, bez čeho si svůj život neumí představit a co by mu v pravěku nejvíce chybělo/vadilo. Uvědomíme si hodnotu věcí, které máme teď.
Aktivita: jelikož jsme oddělení Šmoulata, podíváme se na pohádku, jak Šmoulové zůstali uvěznění v pravěku (ZDE), zdroj: youtube.com
Vyrábění, tvoření
JESKYNNÍ MALBY
Popis: ukážeme si obrázky, jak vypadaly kresby pravěkých lidí
a následně vytvoříme svá vlastní díla
Pomůcky: průklepový papír, černý uhel, obrázky jeskynní maleb
Postup: použijeme průklepový papír, který zmačkáme do kuličky a následně ho zase opatrně rozložíme do podoby papíru, získá tak zajímavou strukturu. Následně necháme děti malovat černým uhlem dle jejich fantazie. Obrázky si poté společně ukážeme a zhodnotíme práci. Můžeme je rozsvěsit po třídě jako v pravěké jeskyni.


PRAVĚKÁ ŘEČ
Popis: Že byl život tehdy v pravěku jiný, to už asi tušíme. Lidé se hodně domlouvali obrázky, což si také vyzkoušíme.
Pomůcky: tabule, fixka, papíry s nakreslenými čtverci, pastelky
Příprava: vymyšlení slov, které všichni znají a dají se nějak zpracovat pomocí značky/obrázku (u starších dětí je možné vybrat některé z homonym – přináší zajímavější diskuzi, jak kdo slovo pojal/pochopil)
Postup: žáky rozdělíme do skupin po 4 (záleží na počtu žáků, může být i po 3) a jejich úkolem bude společně vymyslet a namalovat značky, obrázky nebo piktogramy, které by daná slova nějak symbolizovaly. Papír poté rozstříháme podle předem připravených čar na čtverečky a porovnáme obrázky k daným slovům od všech skupin.
Diskuze: Proč jste k daným slovům namalovali zrovna tyto obrázky? Shodují se v něčem skupiny? U jakého slova je nejvíce rozdílů?
Pohybové hry a aktivity
DOTEKOVÉ POVÍDÁNÍ
Pomůcky: /
Příprava: Rozdělení dětí zhruba na 4 skupiny
Pravidla: Děti, rozdělené ve skupinkách, se posadí na zem jeden za druhého. Jejich úkolem je malovat si na záda znak, který se předává od posledního dítěte sedícího v řadě až na začátek. Po několika kolech, kdy si děti vyzkouší princip hry, je možné uspořádat i závody tak, že poslední děti se běží podívat k vychovateli, který daný symbol namaluje na papír. Stejně tak posílaný obrázek poté maluje první dítě v řadě na papír před sebe. Vyhrává skupina, jejíž člen jako první nakreslí správný symbol. První dítě se pak zvedá a posadí se do řady jako poslední a všichni se tak o jedno místo posunou.
Další aktivity k tématu
NÁVŠTĚVA DINOPARKU
Popis: Znalosti a představy o pravěku si doplníme výletem do Dinoparku.
Pomůcky: /
Příprava: objednání prohlídky, informování rodičů
Postup: v pondělí 25. 9. se v době od 13.00 do 17.00 uskuteční výlet do pražského Dinoparku v galerii Harfa. Rodiče byli o výletě informováni týden předem (v pondělí 18.9.). Vstupné na akci je 100 Kč. Prohlédneme si vystavene exponáty, dozvíme se něco o životě dinosaurů a chvilku si pohrajeme na atrakcích.
Aktivita: Ve družince si pak společně prohlédneme fotky a povíme si, co všechno jsme na našem prvním výletě zažili. Můžeme si namaovat i obrázek s věcmi, které si nejvíce pamatujeme.