říjen – listopad: PLANETY

Další část celoročního projektu se věnuje naší sluneční soustavě a jejím jednotlivým planetám. O každé se žáci dozví stručné informace a podívají se na mnoho obrázků a fotek, jak planety vypadají. Velkou část tohoto bloku budeme také věnovat rozvoji fantazie a pokusíme se vytvořit své vlastní planety a poté hromadně jednu společnou planetu Večerníčků. Pomůže nám to lépe se poznat a učit se spolupráci ve skupině.

Seznámení s tématem

Planety sluneční soustavy

Komunikační kruh: sedneme si s dětmi do kruhu a společně se vydáme prozkoumat další část vesmíru – tentokrát nás čekají planety naší sluneční soustavy: Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran, Neptun. Ukážeme si obrázky planet a ke každé si řekneme několik základních informací.
Aktivita: Poznávání planetek – žáci si utvoří dvojice a budou společně soutěžit v poznávání planetek. Ukazuji dětem obrázky planet nebo jim říkám některé z jejich základních charakteristik a informací, které jsme si předtím společně říkali. Dvojice, která ví, o kterou planetu se jedná, se přihlásí. Pokud odpoví správně, získá bod. Předem určíme, kolik budeme hrát kol, aby žáci věděli, kolik mohou získat bodů.

Vyrábění, tvoření

Sluneční soustava

Popis: děti si vytvoří obrázek vesmíru se všemi planetami sluneční soustavy a zopakují si tak jejich názvy. Upevní si také základní znalosti o planetkách a jejich podobu.
Pomůcky: čtvrtky, štětce, černá tempera, nádoba na vodu, lepenka, nůžky, pastelky a fixky, lepidlo, obrázky planet, šablonky (kvůli vzájemné velikosti planet)
Příprava: vystřižení šablonek planetek, rozvěšení obrázků planet po třídě
Postup: žáci jsou rozděleni do skupinek po 4, dostanou 2 čtvrtky A3 a jejich úkolem je černou temperou celou čtvrtku pomocí štětců vybarvit. Než obrázek zaschne, tak dostane každá skupina nakreslené obrysy jednotlivých planet a jejich úkolem bude obraz dokončit – vystříhají si planetky a podle vzorů je vybarví pastelkami nebo fixkami. Planetky pak nalepí na černé čtvrtky v pořadí, v jakém jsou ve slunečné soustavě.

Vesmír: sluneční soustava

Vesmírný dalekohled

Popis: abychom mohli vesmír pořádně prozkoumávat, musíme si vytvořit dobrý dalekohled. Bude se nám jistě hodit i v dalších částech našeho celoročního tématu.
Pomůcky: papírové ruličky různé tloušťky a velikostí, barevné papíry, krepové papíry, provázky, nůžky, lepidla
Příprava: /
Postup: žáci mají k dispozici různé velikosti a tvary papírových ruliček, dále krepový papír, barevné papíry a provázky a dle své fantazie si mohou vyrobit a vyzdobit dalekohled, kterým pak mohou prozkoumávat i ty nejvzdálenější kouty vesmíru 🙂

Pohybové hry a aktivity

Gravitace (přitahování planetek sluncem)

Pomůcky: /
Příprava: vyznačení herního prostoru
Pravidla: já představuji sluníčko a děti se vilně pohybují kolem mě (létají vesmírem) ve vyznačeném prostoru a jsou planetky. Nahlas řeknu, jaké planetky zrovna teď k sobě budu přitahovat (např.: děti, jejichž jméno začíná na nějaké písmeno; děti, které na sobě mají něco červeného; děti, které dělají nějaký sport, chodí na kroužek…) a všichni, kteří splňují vyslovené kritérium, musejí co nejrychleji přiběhnout ke mně (sluníčku).

Sluneční soustava

Pomůcky: obrázky planet
Příprava: obrázky planet v takovém počtu, kolik bude hráčů, vymezení herního prostoru
Pravidla: děti si náhodně vylosují obrázky planet ze sluneční soustavy (pokud je ve skupině více dětí, vyrobíme více sérií obrázků) a volně se pohybují ve vyznačeném prostoru. Na předem domluvený signál (tlesknutí, písknutí) se musejí planetky seřadit za sebe tak, jak jsou umístěné ve sluneční soustavě. Pokud máme více dětí se stejnou planetkou, budou děti stát společně na jednom místě. Na další kolo hry si žáci vylosují nové obrázky.

Pohádky, básničky

Cesta do Vesmíru

Popis aktivity: připravíme si krátkou zdramatizovanou básničku, kterou se s dětmi naučíme a budeme si ji připomínat před každou částí projektu Poznáváme Vesmír.
Text básničky:
Děti: Poletíme do vesmíru? (říkají nadšeně)
Vychovatelka: Můžeme jít pěšky?
Děti: To je život těžký! (říkají otráveně, mávnou rukou)
Vychovatelka: Nebo chvíli běžet?
Děti: A co takhle ležet? (lehnou si na zem, dělají, že se nudí)
Vychovatelka: Hmm… Plout po vodě lodí?
Děti: Jó, tak to se hodí! (říkají vesele, sedí na zemi a dělají, že pádlují)
Vychovatelka: Počkat!? A co velké letadlo?
Děti: To nás také napadlo! (roztažené ruce jako letadlo)
My chcem letět raketou, (rukama udělat stříšku nad hlavou)
objevit zem dalekou. (hledí dalekohledem z rukou)
Mimozemští lidé přeci, (prsty dělají tykadélka na hlavě)
umí jistě velké věci. (opíší rukama velký kruh)
Nevěříte? No tak ať, (mají zrížené ruce na prsou)
vy znáte jen náklaďák! (rukama řídí auto, točí volantem)

Další aktivity k tématu

MOJE PLANETKA

Popis: protože už známe všechny planety sluneční soustavy, pokusíme se vymyslet, jak by měla vypadat jedinečná planetka každého z nás a jaký by na ní byl život.
Pomůcky: papíry, pastelky, fixky, provázek, kolíčky
Příprava: /
Postup: každé dítě dostane svůj papír a jeho úkolem bude vymyslet svou planetku, pojmenovat ji a namalovat, jak vypadá a co na ní je. Poté si k ní vymyslí krátký příběh, poví nám, co se na jeho planetce děje a podobně. Nakonec si všechny planetky vystavíme ve družince a každé dítě se mezi nimi může „proletět“, prohlédnout si je či navštívit.

Planetka Večerníčků

Popis: poslední planetkou, kterou si přidáme do našeho vesmíru, bude planetka Večerníčků, kterou si vyrobíme všichni společně. Následně můžeme vymýšlet příběhy či hrát scénky, co se na naší planetce děje a jaký tam je život.
Pomůcky: velký papír, pasteky, fixky, fantazie
Příprava: /
Postup: na velkou plachtu z papíru všichni společně namalujeme naši planetku Večerníčků. Záleží na skupině, jakým způsobem se na tvoření planetky domluví. Každý se však musí na společném díle podílet a na obraz něco nakreslit. Plantku si pak vystavíme ve družince a čas od času se na ní můžeme vydat a podívat se, co je nového 🙂