březen: RAKETY A KOSMONAUTI

Prostředí Vesmíru už známe, a proto je nejvyšší čas se tam vydat přímo osobně! K tomu je však potřeba vhodný dopravní prostředek a nezbytné je znát pravidla vesmírné dopravy, protože bez nich bychom se ve vesmíru nemohli pohybovat. Každý správný kosmonaut a astronaut musí také dobře znát historii a případně se poučit z chyb svých předků, a především pořádně cvičit a trénovat, aby náročnou misi zvládl. A pak už jen zbývá dobře se vybavit a naše raketa vzhůru může vystartovat. Držte nám palce!

Poznámka: Z nařízení vlády ČR byla kvůli epidemii Covid-19 přerušena v polovině března prezenční výuka ve školách, a tudíž program nemohl být zrealizován a byl připraven pouze teoreticky.

Seznámení s tématem

LETÍME DO VESMÍRU

Komunikační kruh: už známe spoustu důležitých součástí našeho vesmíru, a tak právě nastal ten nejlepší čas přímo se tam vydat. Sedneme si s dětmi do kruhu a budeme si povídat o tom, jak to vlastně vypadá, když chce někdo letět do vesmíru – musí hodně trénovat, aby zvládl řídit raketu, také musí chodit na různá vyšetření k panu doktorovi a být úplně zdravý a musí si s sebou zabalit všechny potřebné věci. Povíme si o prvním astronautovi a o raketách a raketoplánech.
Aktivita: Zkusíme si rozcvičku jako správní kosmonauti. Všichni se postaví tak, aby kolem sebe měli dostatek prostoru a různými cviky protáhneme celé tělo (záleží na fantazii vychovatele – předcvičuje a děti cviky opakují). Poté se ve vedení pohybu mohou střídat jednotliví žáci a ostatní vždy opakují, co jeden předvádí. Po protažení těla můžeme zařadit i vtipné prvky opakování (např. vyplazování jazyku, mrkání a další).
Aktivita: po třídě jsou schované kartičky s obrázky různých věcí (je třeba nejméně tolik kartiček, kolik je dětí ve skupině) – úkolem žáků je všechny kartičky najít a donést doprostřed kruhu. Každý může přinést pouze jednu (dle počtu kartiček/dětí určit počet) kartičku. Následně si všechny věci prohlédneme a budeme debatovat, které věci je dobré zabalit si s sebou do vesmíru a které jsou naopak zbytečné. Všichni mohou diskutovat a předkládat skupině své argumenty. Na závěr budeme o každé věci hlasovat, a pokud bude více než polovina skupina pro, tak si věc zabalíme s sebou. U starších dětí je možné omezit počet věcí, které se vejdou do kufru – žáci musí více zvážit a argumentovat, které věci ano a které ne.

Vyrábění, tvoření

MODEL(ÍNOVÉ) RAKETY

Popis: pro cestu do vesmíru je třeba mít pořádnou raketu! Pojďme si je vyrobit.
Pomůcky: podložka na stůl, modelína, obrázky raket a raketoplánů
Příprava: prohlédnutí fotek a obrázků, jak vypadají vesmírné rakety
Postup: každý dostane kus modelíny a podle své fantazie si může vyrobit takovou raketu, která se mi líbí a o které by si přál, aby letěla do vesmíru. Kdo bude mít hotovo, pokusí se o své raketě vymyslet nějaké povídání (kam letí, kde přistane, kdo je v raketě, co je na ní skvělého atd.). Všechny raketky se potom mohou velmi opatrně proletět po škole a ukázat se svým kamarádům třeba i z jiných družinek. Je však třeba dodržovat všechna předem domluvená pravidla letového provozu.

KOSMONAUTI

Popis: do vesmíru mohou létat jen vyškolení kosmonauti, kteří jsou na dlouho a náročnou cestu dobře připravení. Každý si tak vyrobí svého kosmonauta a také ho na cestu mezi hvězdy a planety dobře připraví.
Pomůcky: omalovánka kosmonauta, pastelky, fixky, lepidlo, nůžky, igelitový pytlík
Příprava: /
Postup: každé dítě dostane omalovánku kosmonauta, kterého krásně vybarví a dokreslí mu obličej. Následně na obrázek nalepí kolem hlavy kousek igelitového pytlíku jako helmu, aby měl dostatek kyslíku a mohl ve vesmíru dýchat.

Pohybové hry a aktivity

PRŮCHOD VESMÍRNOU MLHOVINOU

Pomůcky: lana na vyznačení prostoru, obruče
Příprava: vyznačení prostoru odkud – kam se mají posádky dostat
Pravidla: rozdělíme skupinu na dvě poloviny a každá polovina dostane jeden záchranný modul (obruč). Úkolem týmů pak bude, aby všechny své členy přemístily skrze nebezpečnou mlhovinu z jedné strany na druhou. Záchranný modul proletí mlhovinou bez problému, ale může vést nejvýše dva pasažéry (pilot + druhý kosmonaut). Schválně, kterému z týmů se podaří nebezpečnou vesmírnou mlhovinu překonat dříve.
  * pro starší děti je možné vymyslet těžší kritéria pro přesun (např. určit specifický znak, kdo může být pilotem modulu), nebo třeba do mlhoviny přidat překážkovou dráhu apod.

Pohádky, básničky

BÁSNIČKA – KOSMONAUTI

Popis aktivity: naše měsíční téma nám doplní básnička o kosmonautech, a protože ti by se do vesmíru nedostali bez svých raket, tak se naučíme i krátkou básničku o vesmírné raketě. Obě básničky budeme dostatečně často opakovat, aby se nám pořádně vryly do paměti 🙂
Text básničky:
Kosmonauti, nutno říci,
že musí být odborníci,
aby mohli čím dál víc,
lítat nejen na Měsíc.

Při svých cestách v raketách,
zametají hvězdný prach,
nečiní jim potíže,
být ve stavu bez tíže!

BÁSNIČKA – STARTUJEME RAKETU

Text básničky:
Startujeme co by dup,
letíme, už ani muk.
Vesmírem si frčíme,
galaxie míjíme.
Pozor! Nikdo ať nelení
– je tu velké přistání!

Další aktivity k tématu

PRAVIDLA VESMÍRNÉ DOPRAVY

Popis: žádná doprava, ani ta letecká ve vesmíru, se neobejde bez jasně daných pravidel a správných dopravních značek
Pomůcky: papíry, tužky, pastelky, špejle
Příprava: v případě, že by byly žáci bez nápadu, mít připravených pár návrhů pravidel
Postup: sedneme si do kroužku a společným povídáním se pokusíme vymyslet, jaká pravidla vesmírné dopravy by mohla existovat. Řekneme si, co by zakazovala nebo nařizovala a žáci se potom ve dvojicích snaží vymyslet, jak by mohly vypadat dopravní značky ve vesmíru. Na závěr si všechny ukážeme, popíšeme, jaká je jejich úloha a můžeme si je rozmístit po družince a snažit se podle nich pohybovat po třídě.