Druhý měsíc školního roku je typický svým podzimním počasím a velká část aktivit bude věnována právě podzimní tematice. Na začátku října si pečlivě naplánujeme aktivity, které bychom chtěli stihnout a pozitivně žáky namotivujeme na společnou práci. V rámci tvoření a vyrábění budeme hodně pracovat s podzimními barvami a budeme se soustředit na listy a stromy. Povíme si preventivní pohádku Jak se mít dobře a nějaký čas budeme také věnovat prevenci úrazů a první pomoci. Podíváme se také na proměnu Čakovic, prohlédneme si historické fotografie a povíme si, co se vše změnilo. Část říjnových dní budeme věnovat anglosaskému svátku Halloween, který připadá na konec října – vyrobíme si obrázek a na závěr měsíce uspořádáme halloweenské řádění s mnoha soutěžemi a úkoly.
Poznámka: vzhledem k nařízením vlády o prodloužení podzimních prázdnin bylo z půvdního měsíčního plánu vyřazeno téma Halloween – vyrábění a halloweenské řádění…
Poznámka 2: vzhledem k dalším nařízením vlády o uzavření škol a zákazu osobní přítomnosti žáků jsou témata zpracovaná pouze teoreticky a metodicky, ale k jejich praktickému naplnění nedošlo 🙁 Pokud to bude možné, tak budou některé nezrealizované nápady a přípravy převedeny do dalšího měsíce školní docházky.
Seznámení s tématem
ŘÍJEN
Komunikační kruh: Sedneme si s dětmi do kruhu a opět se podíváme na obrázek Josefa Lady a zkusíme odhadnout, co vše v měsíci říjnu bylo typické pro naše předky. Povíme si, jaké z činností nám zůstaly dodnes a co se v říjnu stále dělá. Následně necháme obrázek kolovat, aby si ho všichni mohli dobře prohlédnout.
Aktivita: Budeme vymýšlet, co vše můžeme v říjnu dělat my – společně vystřihneme obrázky týkající se našeho říjnového programu a nalepíme si je na náš vlastní říjnový kalendář. Na konci měsíce se na kalendář podíváme a všechny aktivity, které jsme splnili, tak u jejich obrázku uděláme smajlíka. U těch, na které nám nezbyl čas si uděláme křížek.
Vyrábění, tvoření
PODZIMNÍ MALBA
Popis: jelikož kalendářní rok se přehoupl do období podzimu a listy na stromech kolem nás se začínají zbarvovat do svých podzimních barev, vytvoříme si abstraktní malbu s podzimními barvami (stejně jako podzim tvoří na listech stromů)
Pomůcky: ubrus na stůl, čtvrtka, kelímek s vodou, štětec, vodovky a tempery, lepidlo a listy ze stromů
Příprava: připravení pracovního místa (ubrus) a pomůcek; nasbírání barevně zabarvených podzimních listů
Postup: Nejprve si řekneme, jakými barvami nejčastěji podzim maluje – žlutá, oranžová, hnědá, tmavě zelená, červená… Každý pak dostane bílou čtvrtku a jeho úkolem bude namočit ji vodou a nechat rozpíjet podzimní barvy a vytvořit krásně barevný obrázek. Nemalujeme tentokráte nic konkrétního, pouze necháme rozpíjet barvy a pozorujeme, jak se míchají do sebe a jaké další barvičky z nich třeba vznikají. Následně necháme obrázek uschnout. Pokud máme předem nasbírané listy, můžeme je na obrázek nalepit, až barvy zaschnou. Naše podzimní dílo pak bude hotové.
Aktivita: součástí malování bude ještě krátká podzimní básnička (viz Pohádky, básničky)
– k realizaci s dětmi bohužel nedošlo
MEZINÁRODNÍ DEN STROMŮ
Popis: V rámci mezinárodního dne stromů si povíme o dvou velkých skupinách stromů a řekneme si, jak je poznáme a čím se liší. Vyjmenujeme si několik známých stromů a zkusíme se podívat, jaké stromy rostou na školní zahradě. Následně si na papír omalujeme jejich kůru.
Pomůcky: obrázky listnatých a jehličnatých stromů, papíry, pastelky
Příprava: obrázky listnatých a jehličnatých stromů
Postup: Na školní zahradě si prohlédneme rozdíly listnatých a jehličnatých stromů, zkusíme přiřadit obrázky, který strom patří do které skupiny a poté se podíváme na zahradu, jaké stromy nám tam rostou. Následně každý dostane papír a pastelky a pokusíme se omalovat kůru několika stromů a porovnáme, zda je vždy stejná nebo jiná.
– k realizaci s dětmi bohužel nedošlo
DEŠTIVÝ OBRÁZEK
Popis: máme typické říjnové počasí – déšť, a tak si ve družince vyrobíme tematicky dešťový obrázek 🙂
Pomůcky: šablonka deštníku, barevné papíry (modré jako pozadí, poté různé barvy na deštníky), Herkules, nůžky, pastelky, lepidlo
Příprava: vytvoření šablonek na obkreslení deštníku
Postup: děti mají k dispozici šablonku deštníku, kterou si mohou obkreslit na barevný papír, vystřihnout a nalepit na modrý barevný papír. Následně mohou deštníčku dokreslit různé detaily. Na závěr obrázku vytvoříme z Herkulesu kapky po celém obrázku a obrázek zavěsíme kolmo k zemi – lepidlové kapky se rozlijí a zaschnou, čímž vytvoří dojem deště.
– k realizaci s dětmi bohužel nedošlo
Pohádky, básničky
DEN S ÚSMĚVEM – Jak se mít dobře!
Popis aktivity: V rámci mezinárodního dne s úsměvem si přečteme pohádku o zakleté princezně a zjistíme, co je vše důležité pro to, abychom se měli dobře. O pohádce si popovídáme. Splníme úkoly od princů, a nakonec si vymalujeme dráčka.
Text pohádky: Pohádka vypráví o princezně Chudobce, která byla zakletá drakem – bolelo ji tělo, ležela zavřená ve své komnatě a vůbec se nesmála. O této nešťastné a nemocné princezně se naštěstí dozvěděli princové z vedlejšího království – princ Sportomil, Dobromysl a Příteloslav a rozhodli se, že princeznu zachrání. Každý z princů dostal od draka jeden úkol: Sportomil draka porazil v tenise, Dobromysl jednu z jeho tří hlav rozesmál a Příteloslav správně odpověděl na drakovu záludnou otázku. Díky těmto splněným úkolům se princezna uzdravila – mohla odejít ze své komnaty, hrála si s princi v zahradě a zase se smála. Rozkvetla v nádhernou princeznu Sedmikrásku. Princové a princezna nakonec zachránili i dráčka, který byl moc nešťastný, protože si přál mít kamarády a dělat dobré věci – Sedmikráska a princové se s ním tedy začali kamarádit, hráli si všichni společně a dráček roznášel v království všem lidem ovoce a zeleninu, aby byli zdraví.
Otázky k textu:
- Jaké postavy jsme měli v pohádce?
- Co bylo princezně?
- Co je vše důležité pro to, abychom se měli dobře?
- Fyzické zdraví – sportování, zdravé jídlo, dostatek spánku
- Psychické zdraví – dělat to, co nás baví, smát se
- Sociální zdraví – mít kamarády a chovat se k nim dobře (co to znamená chovat se dobře ke kamarádům?)
- Kdo se stará o naše zdraví?
Doplňující aktivita: Po skončení pohádky je třeba splnit úkoly od princů tak, jako oni plnili úkoly od draka! Princ Sportomil by si tedy přál, aby každý udělal 10 dřepů. Princ Dobromysl by zase rád viděl, jak se všichni umíme zasmát úplně na celé kolo, až se budeme za břicho popadat. A princi Příteloslavovi se bude líbit, když si podáte ruku s kamarádem, který sedí vedle vás.
Aktivita: Nakonec celého bloku dostane každý omalovánku dráčka, kterého si může vybarvit podle vlastní fantazie a chuti. (ZDE)
PODZIM MALÍŘ
Popis aktivity: K našemu podzimnímu vyrábění se naučíme ještě jednoduchou básničku
Text básničky:
Vzal si malíř pestré barvy,
listí stromům maluje,
příroda se rozzářila,
to podzim zas‘ čaruje.
Další aktivity k tématu
PROMĚNY V ČASE – ČAKOVICE
Popis: v říjnu pravidelně dochází ke změně času a hodiny se posouvají o hodinu zpět; my využijeme techniku a podíváme se zpět o více času – podíváme se, jak dříve vypadaly Čakovice – místo, kde žijeme a kde chodíme do školy.
Pomůcky: IT tabule, staré fotky z Čakovic, kniha Praha Čakovice: historie ve fotografiích
Příprava: /
Postup: Podíváme se na staré obrázky a fotky Čakovic a řekneme si, jak vypadají daná místa teď a co se vše změnilo
– k realizaci s dětmi bohužel nedošlo
ZDRAVOVĚDA: první pomoc
Popis: 17.10 nás čeká světový den úrazů a v rámci prevence úrazů si řekneme něco o první pomoci a vyplníme si jednoduchý pracovní list (ZDE)
Pomůcky: pracovní list, ukázka základního zdravotního materiálu (obvazy, chladící gel, náplast, rukavice pro naší ochranu)
Příprava: vytvoření pracovního listu (ZDE)
Aktivita: sedneme si do kroužku a povíme si, co je třeba vědět o první pomoci – připomeneme si čísla krizových linek a vysvětlíme si, proč je trestné volat na ni zbytečně. Zkusíme si, jak takový hovor s operátorem ze záchranné služby vypadá a řekneme si, jaké informace od nás na lince záchranné služby potřebují. Prozradíme si tajemství čísel na lampách. Nakonec si řekneme a vyzkoušíme, jak by taková první pomoc měla správně vypadat.
Aktivita: Budeme přemýšlet, jaké úrazy se nám mohou stát ve školní družině, v jídelně a na zahradě a řekneme si pravidla, co můžeme dělat pro to, aby se nám nic nestalo. Zapřemýšlíme také, jak bychom pomohli kamarádovi, kdyby se mu přeci jen nějaký úraz stal a jak takový úraz ošetřit (opaření polévkou v jídelně, odřené koleno na školní zahradě, boule na hlavě, zlomená ruka, krev z nosu, zvracení)
Aktivita: na závěr tohoto zdravotního bloku dostanou děti pracovní list s omalovánkami, aby si zapamatovaly a upevnily co nejvíce poznatků z dnešního povídání.
– k realizaci s dětmi bohužel nedošlo