Poslední měsíc v roce se nám opět povedlo vrátit se do družinky v plném složení, a proto se pokusíme si tuto vzácnou dobu maximálně užít. Zkusíme trochu zpomalit, budeme si hodně pouštět koledy na poslouchání a hodně se budeme bavit o významu Vánoc a o tom, proč je lidé mají tak rádi. Povíme se vánoční příběh o narození Ježíška a také si vyrobíme spoustu věcí s vánoční tematikou. Budeme myslet i na zvířátka a nasypeme zobání ptáčkům do krmítek. Zahrajeme si hru – ohňostroje – na oslavu konce roku a děti také získají více prostoru hrát si spolu a opět navazovat kontakty se svými spolužáky, které byly vlivem epidemiologické situace přerušeny. Na závěr vánočního měsíce si uspořádáme vánoční hodinu, během které si ukážeme vánoční tradice a zvyky a povíme si, jak se slaví Vánoce v našich rodinách.
Seznámení s tématem
PROSINEC
Komunikační kruh: Sedneme si s žáky do kruhu a budeme si povídat o tom, jaké období nás teď čeká a co k němu každého napadá. Zkusíme přemýšlet, jaké věci jsou pro tuto dobu typickou a co se dělá nebo nedělá.
Aktivita: Podíváme se na kalendář malovaný Josefem Ladou, v němž vidíme typické prosincové činnosti pro naše předky. Povyprávíme si, co se dělalo dříve a co přetrvalo do dnešní doby. Poté si vytvoříme vlastní kalendář aktivit a činností a nalepíme si ho na naši družinkovou skříň. Na konci měsíce pak vyhodnotíme, co jsme všechno stihli udělat a co nám zbyde třeba do dalšího roku 🙂
Aktivita: Rozložíme si po třídě karty ctností s krásně malovanými obrázky a necháme děti, aby si je pořádně prohlédly. Následně se domluvíme, že zkusíme za celou skupinu vybrat pět karet, jejichž ctnosti podle žáků nejvíce patří právě k době Vánoc. Obrázky si poté prohlédneme, vysvětlíme si jednotlivé ctnosti a povíme si, proč jsou podle nás spojeny právě s Vánocemi nebo jak se to projevuje.

Vyrábění, tvoření
ADVENTNÍ KALENDÁŘ
Popis: Čekání na Ježíška se zdá býti nekonečné, a proto si vyrobíme snadný adventní kalendář, který nám pomůže si představit, kolik dní do vysněného večera ještě zbývá.
Pomůcky: čtvrtka, nakopírované adventní obrázky s čísly, nůžky, lepidla
Příprava: nakopírování adventních obrázků
Postup: Každý dostane čtvrtku a nakopírovaný papír s vánočními obrázky a čísly od 1 do 24. Úkolem žáků je papír rozstříhat a na čtvrtku si pak vytvořit vlastní adventní kalendář tak, že k obrázkům přiřadí čísla a různě je na čtvrtku nalepí. Jejich úkolem pak bude až do Štědrého dne každý den vybarvit příslušný obrázek s číslem – budou tak vidět, kolik dní do příchodu Ježíška ještě zbývá.

ČERT, MIKULÁŠ A ANDĚL
Popis: významný den v prosinci nesmíme opomenout a před příchodem Mikuláše, čerta a anděla si vytvoříme jejich krásné hlavy.
Pomůcky: čtvrtky, tužky, nůžky, lepidla, pastelky, proužky barevného papíru
Příprava: šablonky hlav a jednotlivých atributů k třem postavám, nastříhání proužků barevného papíru
Postup: Žáci si vyberou, kterou z postaviček budou chtít tvořit. Na čtvrtku si obkreslí kruh jako hlavu, kterou vystřihnou a postavičce namalují obličej a vybarví ji. Podle výběru postavy pak doplní její atributy – čertům přidělají jazyk z červeného barevného papíru a rohy vytvořené z černé čtvrtky; andělům na čelo přilepí velkou žlutou, zlatou nebo stříbrnou hvězdu a Mikulášům vytvoří vysokou červenou čepici s bílým křížem. Nakonec z proužků barevných papírů vytvoří známé proplétané papírové řetězy a v případě Mikuláše je přidělají jako jeho dlouhé fousky, andělům přiděláme po obou stranách hlavy řetězy jako jejich dlouhé zlaté vlasy a čerti dostanou černý řetěz jako své tělo.

ADVENTNÍ VĚNEC
Popis: bohužel není možné, aby si děti ve družince vytvořily opravdové adventní věnce, a tak si je vyrobíme alespoň z papíru a přiděláme na ně krásné papírové svíčky.
Pomůcky: papírové tácky, nůžky, čtvrtky, pastelky a fixky, lepidlo
Příprava: /
Postup: žáci si vezmou papírový tácek, kterému vystřihnou jeho vnitřek a nechají si pouze vnější kruh – ten nám bude tvořit základ věnce. Následně si ho vybarví pastelkami nebo fixkami, či polepí zeleným barevným papírem a krepákem. Ze čtvrtky si poté každý vyrobí svíčky, které také vybarvíme a přiděláme jim žluté plamínky a umístíme je kolem dokola na věnec.

BETLÉM
Popis: k Vánocům neodmyslitelně patří i povídání o Ježíškově příběhu a my si k němu vytvoříme i krásný, velký Betlém.
Pomůcky: čtvrtky A3, vodovky nebo tempery, kelímek na vodu, štětce, obrázky z Betléma, pastelky, nůžky, lepidla
Příprava: nakopírování obrázků potřebných do Betléma
Postup: Děti dostanou velké A3 čtvrtky, které přehnou na polovinu. Horní polovinu vybarví modrou vodovkou nebo temperou (jako nebe) a spodní polovinu namalují zelně jako trávu. Následně dostanou nakopírované obrázky chléva, Marie, Josefa, Ježíška, několika andělů, komety a zvířat, které k betlému patří. Obrázky si dle libosti vybarví a vystřihnou a následně je částečně přilepí na modrou plochu (obrys Betlému, andílky a kometu) a částečně je postaví jako figurky na plochu zelenou (postavičky lidí a zvířat). Vznikne tak skládací a snadno přenosný Betlém 🙂

Pohybové hry a aktivity
OHŇOSTROJE
Pomůcky: krepák různých barev
Příprava: vyznačení herního pole, nastříhání krepáku na kratší kousky
Pravidla: Rozdělíme žáky do několika skupin (podle počtu) a člen každé skupiny dostane do ruky kus jednoho barevného krepáku. Všichni se následně stávají ohňostrojem a musí sledovat vychovatele, který stojí uprostřed herního pole a zvedá nad hlavu barvy krepového papíru. Tu barvu, kterou má zvednutou nad hlavu, tak členové této barvené skupiny jsou vypuštěnými rachejtlemi a mohou se volně pohybovat po vymezeném prostoru jako ohňostroj a mohou vydávat různé zvuky. Ostatní žáci jsou ještě „rachejtle schované v krabicích“ a nesmí se ani hnout a musí být úplně potichu. Mohou vylétnout až ve chvíli, kdy jejich barvu zvedne vychovatel nad hlavu. Nejedná se o hru s vítězem, jejím cílem je pouze užít si společný čas a věnovat pozornost vychovateli a tomu, kdy ukazuje, jakou barvu. Trénujeme tak s dětmi dodržování pravidel.
Pohádky, básničky
VÁNOCE JOSEFA LADY
Popis aktivity: Podíváme se do knihy Josefa Lady – České Vánoce a prohlédneme si obrázky zasněžené krajiny. Přečteme si příběh o Vánoční hvězdě a následně několik vánočních básniček a říkanek. Jednu se pak zkusíme společně naučit.
Text pohádky: kniha České Vánoce – Josef Lada
Otázky k textu: Každý sám se zkusí zamyslet nad tím, proč jsou Vánoce tak výjimečné a proč je vlastně máme rádi?
Doplňující aktivita: Andělská
Anděl jenom křídly mávne
a letí nad městem a nad polem.
Jak je létat snadné!
Jak je krásné býti andělem!Má velká křídla z bílých peří
a na nebi má postýlku,
a když chce, tak nebe rozesněží
a dá nám bílou nadílku.
Další aktivity k tématu
SVATÁ BARBORA
Popis: Na svátek svaté Barbory si povíme o tradici barborek.
Pomůcky: větvičky, váza
Příprava: natrhání větviček
Postup: Přečteme si povídku o tradičním zvyku trhání barborek a dáme si větvičky do vázy i ve družince a budeme čekat, jestli nám vykvetou než začnou vánoční prázdniny.
VÁNOCE PRO ZVÍŘÁTKA
Popis: Vánoce jsou doba, kdy nemyslíme jen na sebe, ale snažíme se dělat radost lidem kolem sebe a trávit s nimi náš čas. Neměli bychom však zapomínat ani na zvířátka, kteří žijí na planetě s námi lidmi a často nám svou přítomností dělají velkou radost.
Pomůcky: slunečnicová semínka pro ptáčky
Příprava: nákup slunečnicových semínek
Postup: Vydáme se na procházku po Čakovicích a budeme se snažit najít co nejvíce ptačích krmítek, na která dosáhneme a do kterých bychom mohli ptáčkům přidat semínka, abychom jim před Vánoci přilepšili. Po vycházce si sedneme do kruhu a povíme si, jaké máme z dnešního programu ve družince pocity a jak se nám to líbilo nebo nelíbilo.
VÁNOČNÍ TRADICE A ZVYKY
Popis: Co by to bylo za prosinec, kdybychom si společně ve družince neukázali a nevyzkoušeli některé z vánočních tradic a zvyků. V rámci epidemiologických opatření si uspořádáme alespoň malou vánoční hodinu.
Pomůcky: čtyři čajové svíčky, zápalky, františek, jablko, nůž, lodičky ve skořápkách ořechů, jmelí, prskavky, dárky pod stromeček, nádoba na vodu, interaktivní tabule (koledy na youtube)
Příprava: zalití dortových svíček do skořápek ořechů voskem
Postup: Sedneme si s dětmi do kroužku, zapálíme si vánočního františka a povíme si základní informace o Vánocích a tradice a zvyky, které se v tuto dobu dodržují. Zapálíme si čtyři čajové svíčky – za každou adventní neděli jednu a řekneme si, jak se adventní neděle nazývají. Poté si povíme o jmelí a zkusíme rozkrojit jablíčko, zda v něm bude hvězdička. K programu si také pustíme koledy a budeme pouštět lodičky – růžovou za skupinku dívek a modrou za chlapce – abychom viděli, jestli se budeme všichni společně kamarádit ve družince i příští rok. Následně každý povypráví, jak slaví Vánoce se svou rodinou – jak vypadá jejich Štědrý den, co mají k večeři a jaké tradice dodržují. Nakonec si pustíme prskavky a podíváme se, jestli naše družinkové oddělení nenajde pod stromečkem nějaké dárečky.

