Zbývá nám poslední samostatné téma našeho celoročního plánu – tentokrát hodně popustíme uzdu své fantazie a v květnu se budeme věnovat mimozemským civilizacím. Budeme vymýšlet různé příběhy, zkusíme tvořit něco, co ještě nikdy nikdo neviděl a možná nás také čeká velký boj s mimozemšťany. I to k vesmíru prostě patří…
Poznámka: Z nařízení vlády ČR byla kvůli epidemii Covid-19 přerušena prezenční výuka ve školách, a tudíž program nemohl být zrealizován a byl připraven pouze teoreticky.
Seznámení s tématem
OBYVATELÉ VESMÍRU
Komunikační kruh: Sedneme si s dětmi do kroužku a na začátek tohoto měsíčního tématu si zkusíme vzpomenout, jaké známe filmy, seriály nebo pohádky, ve kterých jsou mimozemšťané a jiní obyvatelé vesmíru. Kousek různých ukázek si můžeme pustit, aby všichni věděli, o čem se bavíme. Zkusíme zapojit naší fantazii a vymyslíme různé příběhy k daným mimozemským civilizacím – budeme vymýšlet příběhy o tom, na jaké planetě žijí, jestli jsou hodní nebo zlí a co ve vesmíru dělají.
Aktivita: děti se rozdělí do skupin po třech a celá třída bude mít k dispozici velké množství různých mimozemských hlav, očí, nosů, úst, těl a podobně a z těchto kousků se každá skupinka pokusí sestavit svého mimozemšťanka a vymyslí si jeho základní charakteristiku a poví nám, jaký je to mimozemšťan a co dělá. Nalepené obrázky si pak vystavíme ve družince a celý měsíc s námi budou mimozemšťani v našem oddělení.
Vyrábění, tvoření
MIMOZEMSKÉ CIVILIZACE
Popis: během našeho celoročního cestování vesmírem jsme poznali spoustu nových věcí a také jsme potkali spoustu zvláštních bytostí… zkusíme na ně vzpomenout a vyrobíme si je
Pomůcky: ruličky od toaletního papíru, krabičky od čajů a papírových kapesníků, lepidla, nůžky, barevné papíry, krepové papíry…
Příprava: sbírání materiálu (především papírových ruliček a krabiček)
Postup: Ve třídě rozložíme materiál vhodný k vyrábění a necháme žáky, aby dle své fantazie vyrobili různé druhy mimozemšťanů a ufonů. Záleží jen na nich, zda budou mít jejich příšerky tři oči, dvě hlavy, barevné proužky v obličeji apod. Dle mého názoru není dobré v tomto úkolu navádět děti jakýmikoliv obrázky nebo fotkami, ale opravdu zcela nechat rozvinout jejich fantazii a představivost 🙂
Pohybové hry a aktivity
POZEMŠŤANÉ A MIMOZEMŠŤANÉ
Pomůcky: obrázky lidí a mimozemšťanů, časomíra, vyznačení herního prostoru
Příprava: obrázky lidí a mimozemšťanů, obrázek k různým situacím (kdo dělá jaká gesta a kdo vypadává ze hry za jakých podmínek)
Pravidla: Všichni děti si na začátku náhodně vylosují jeden ze dvou obrázků – mimozemšťana nebo člověka. Je potřeba rozdělit role půl na půl. Touto rolí se pak na jedno kolo hry stávají. Následně se hráči volně pohybují po určeném herním prostoru a jakmile někoho potkají, tak společně počítají do tří a buď:
- pokud jsou lidmi a myslí si, že se potkali s člověkem, tak mu podají ruku
- pokud jsou lidmi a myslí si, že se potkali s mimozemšťanem, tak si zkříží ruce na hrudníku
- pokud jsou mimozemšťanem a myslí si, že se potkali s mimozemšťanem, tak si zakryjí oči rukama
- pokud jsou mimozemšťanem a myslí si, že se potkali s člověkem, tak vycení zuby
Co se stane:
- pokud se potkají dva lidé a podají si ruce, tak je vše v pořádku
- pokud se potkají dva mimozemšťané a nedívají se na sebe, tak je také vše v pořádku
- pokud se potká člověk s mimozemšťanem a člověk se brání, tak se uchránil
- pokud však mimozemšťan vycení zuby a člověk se nebrání (tedy podá mu ruku, místo aby je zkřížil na hrudníku), tak člověk vypadává ze hry
- pokud se mimozemšťan potká s člověkem, zavře oči a člověk mu podá ruku, tak ho chytí a mimozemšťan vypadává ze hry
Která rasa bude mít na konci hry více svých přeživších? Ovládnou naší planetu lidé nebo mimozemšťané?
Pohádky, básničky
Sdílená pohádka – MIMOZEMŠŤÁNEK PAXI
Popis aktivity: Pokusíme se vytvořit sdílenou pohádku – tedy příběh, ke kterému každý přidá svůj kousek. Jako hlavní postavu zvolíme mimozemšťanka Paxiho, kterého děti znají z videí, která nás provázela po celý školní rok. Je to proto, aby se nejednalo o zcela abstraktní představu, a aby děti byly alespoň trochu vedené konkrétní podobou a příběhy a měly „na čem stavět“.
Text pohádky: Ten záleží zcela na dětech, jejich tvořivosti a nápadech. Předem si určíme pravidla, že každý řekne dvě věty a poté pokračuje ve vyprávění příběhu další kamarád. Bylo by fajn, kdyby se úkolu zúčastnili všichni. Je také potřeba dobře se poslouchat a snažit se neopakovat věty, které jsme již slyšeli od jiných dětí. Pokud to bude technicky možné, můžeme si vyprávěnou pohádku nahrát na video nebo na diktafon.
Doplňující aktivita: Nakonec si můžeme namalovat k našemu příběhu obrázek, pokdu bude pohádka nahraná, tak si ji můžeme pustit a v kuse si ji poslechnout.
Další aktivity k tématu
MIMOZEMSKÉ CIVILIZACE
Popis: zahrajeme si speciální kartičkovou hru, která má dvě specifická kola – žáci nejprve získávají kartičky se zástupci různých mimozemských civilizací a následně probíhají souboje pomocí hrací kostky, přičemž vítěz získává vsazenou kartičku svého protihráče. Na konci vymezeného časového limitu na hru si každý spočítá svůj bodový zisk a poznáme vítěze mimozemských soubojů.
Pomůcky: kartičky hry, stopky, kostka, pomůcky na úkoly
Příprava: vyrobení kartiček s mimozemskými civilizacemi, příprava úkolů
Postup: V prvním kole hry musí žáci splnit specifické úkoly, za které si pak mohou náhodně vylosovat kartičky mimozemšťanů do další hry (každý mimozemšťan má svou bodovou hodnotu). Ve druhé části hry pak jeden hráč vždy vyzve druhého na souboj – položí před sebe kartičky s mimozemšťany, o které se bude hrát. Následně oba dva hodí kostkou a ten, který hodí větší číslo, získává kartičku spoluhráče. Pokud někomu dojdou kartičky ke hře a nemá již ani jednu na vsazení, může se pokusit další kartičku vyhrát na vychovatelem v souboji kámen-nůžky-papír. Jestliže vyhraje, získává kartičku navíc. Jestliže prohraje, musí splnit záludný úkol. Po vypršení časového limitu si každý sečte svůj bodový zisk uvedený na kartičkách.
Obě kola jsou ohraničena časovým limitem 30 minut. Úkoly v prvním kole potřebné pro získání kartiček: udělej 20 dřepů, vyplň pracovní list, uhádni hádanku, vydrž stát 1 minutu na jedné noze, tref se pingpongovým míčkem do kyblíku, kimovka, najdi ve třídě schované víčko