ZÁŘÍ

První měsíc školní docházky je důležité, aby se děti seznámily s prostředím školy i školní družiny, naučily se respektovat základní pravidla, která chrání je i ostatní spolužáky, a aby se ve škole cítily dobře a našly si nové kamarády. Necháváme jim proto také dostatek prostoru na volnou hru a seznámení se mezi sebou. Zároveň se snažíme každý den dodržovat alespoň chvilkovou řízenou činnost, aby tento návyk skupina získala a také aby si děti odnesly domu nějaké pěkné výrobky a obrázky.
Krátce zavzpomínáme ještě na prázdniny, povíme si, jak je kdo trávil, a poté je pomalu opustíme a zůstanou nám krásné vzpomínky. Podíváme se, jak tento měsíc trávili naši předci dříve a vytvoříme si svůj plán, co všechno bychom rádi stihli. Namalujeme si mandaly, nezapomeneme na celorepublikovou akci „Ukliďme Česko“ a vytvoříme si tematické obrázky k Babímu létu a k houbám, o kterých si krátce povíme a připomeneme si, které se jíst smí a které ne. Na mezinárodní den čokolády si povíme, jak se tato pochutina vyrábí, a dokonce ji i ochutnáme. Povíme si něco o handicapu a popřemýšlíme, jak bychom mohli pomáhat ostatním lidem.

Seznámení s tématem

ZÁŘÍ

Komunikační kruh: podíváme se na obrázek Josefa Lady – Září, kde jsou namalované různé tradice a zvyky, které v tomto měsíci dodržovali naši předci a budeme si povídat, zda děti něco z toho znají nebo dokonce zažili.
Aktivita: Následně si povíme, jaké činnosti čekají v září nás a čemu se budeme v prvním měsíci školní docházky věnovat. Zkusíme si namalovat svůj kalendář a nalepíme a nakreslíme na něj všechny věci, které chceme dělat. Na konci měsíce se pak podíváme, jestli jsme plán splnili.

Vyrábění, tvoření

KUFŘÍK NA PRÁZDNINOVÉ VZPOMÍNKY

Popis: Nový školní rok začal, ale my ještě krátce zavzpomínáme na prázdniny – v kroužku si povíme, co jsme v létě zažili a poté si vyrobíme kufřík, do kterého si ty vzpomínky zabalíme a uložíme, abychom je nikdy nezapomněli 🙂
Pomůcky: barevné papíry, nůžky, lepidla, bílé papíry, fixky, pastelky
Příprava: /
Postup: Barevný papír přeložíme a vytvoříme z něj kufřík, jehož přední stranu můžeme ozdobit a (podle vzoru na tabuli) na něj napíšeme „kufřík na prázdninové vzpomínky“. Z černého barevného papíru vytvoříme uši kufříku, které nalepíme z obou stran barevného papíru. Nakonec nezbývá, než na bílý papír pomocí pastelek a fixek namalovat všechny naše vzpomínky z léta, které si chceme uchovat. Uložíme je do kufříku a kdykoliv je vybalíme, tak si můžeme na naše prázdniny zase vzpomenout.

MANDALY

Popis: I když čekáme na krásné babí léto, tak dnešní den je trochu pošmurný a připomíná nám, že brzy přijde podzim. Budeme proto trochu relaxovat a namalujeme si mandaly – indické obrázky, které symbolizují vesmír a mají přinášet sílu, energii a používají se při různých rituálech. Tak si i my vytvoříme a namalujeme svoje mandaly.
Pomůcky: čtvrtky, nůžky, šablonka mandaly, ubrus na stůl, vodovky, kelímek na vodu, omalovánky, pastelky a fixky
Příprava: pro menší děti kruhovou mandalku rovnou vystřihneme, větším dětem pouze namalujeme kruh na čtvrtku a necháme je vystřihnout si je samotné; Připravíme několik lavic, na kterých se bude malovat – přikryjeme je ubrusy a připravíme na ně vodovky s vodou
Postup: všichni si připraví svá kolečka, větší děti si je vystřihnou a první skupina se pustí do malování mandalek prstíky – dle své fantazie si ozdobí kruh a vytvoří si mandalu podle svých představ. Pro malování vodovkami však děti používají pouze své prstíky, nikoli štětce. Mezitím druhá skupinka vymalovává pastelkami a fixkami natištěné omalovánky mandal. Poté se obě skupiny prohodí.
Aktivita: jako doplňkovou aktivitu můžeme zvolit poslech relaxační hudby (zdroj: youtube.com).

UKLÍZÍME ČESKO

Popis: v rámci celorepublikové akce „Ukliďme Česko“ (19.9.) si vyrobíme obrázek, který nám bude připomínat důležitost udržování pořádku.
Pomůcky: čtvrtky, obrázky popelnice, koštěte a lopatky, lepidlo, nůžky, kapesníček, pastelky
Příprava: nakopírování obrázků k vymalování
Postup: každý dostane nakopírovaný obrázek „uklízecí sady“, kterou si pastelkami vymaluje a poté vystřihne. Obrázky dle své fantazie nalepí na čtvrtku a přidá kus kapesníčku jako odpadek 🙂

JEŘABINKY

Popis: povíme si o době Babího léta a jak poznáme, že přichází podzim. Na rozloučenou s létem si pak vyrobíme obrázek z jeřabin, které jsou pro konec léta typické. K doplnění tématu si ukážeme obrázky stromu jeřabin a povíme si pár informací o této rostlince. Následně si pustíme písničku Jeřabiny (zdroj: youtube.com) od Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře a vyrobíme si obrázek.
Pomůcky: ubrus na přikrytí stolu, čtvrtky, vodovky, kelímek na vodu, štětec, lepidlo Herkules, jeřabiny
Příprava: nasbírání dostatečného množství jeřabin, příprava pracovního prostředí
Postup: žáci dostanou čtvrtky, na které si předkreslí větvičky a listy jeřabin. Kdo chce, může přímo listy natrhané ze stromu nabarvit a na čtvrtku obtisknout. Poté necháme obrázek zaschnout a následně naneseme na větvičky poměrně velkou vrstvu Herkulesu a na něj přilepíme jednotlivé jeřabinové kuličky. Opět necháme důkladně zaschnout.

JEDLÉ A NEJEDLÉ HOUBY

Popis: K září neodmyslitelně patří sbírání hub v lese. Ne všechny by nám však v bříšku udělaly dobře, a tak si povíme, které houby jsou jedlé a sbíráme je, a které bychom určitě jíst neměli. A ty, které nesmíme sbírat a jíst ani si z nich nic vařit si alespoň vyrobíme na papír.
Pomůcky: čtvrtky, papírové košíčky na muffiny, pastelky, fixky, bílá papírová kolečka, lepidlo, Herkules, jehličí z lesa
Příprava: nasbírat dostatek jehličí pro všechny žáky, vytvořit si pracovní plochu (ubrusy na stůl)
Postup: každý si vezme několik napůlených košíčků na muffiny a vytvoří z nich klobouček houby – nabarví ho červeně a nalepí na něj bílé puntíky. Následně kloboučky přilepíme na čtvrtku, domalujeme k nim nožičky hub a domalujeme les. Obrázek dozdobíme jehličím, které přilepíme na spod čtvrtky pod houbičky, protože ty přece rostou v lese 🙂

Pohybové hry a aktivity

HOUBIČKY

Pomůcky: cokoliv na označení svého místa (kamínek, šiška…), obrázky hub
Příprava: namalování/vytištění obrázků jedlých a nejedlých hub (hříbek, mochomůrka)
Pravidla: Všechny děti se stávají houbičkami – vylosují si kartičku s obrázkem nějaké houby (hřib/mochomůrka) a jdou „do lesa“ – vyznačený herní prostor, kde si najdou své místo (mohou si ho označit), na které si sednou do dřepu a čekají. Jeden žák je zvolen jako houbař a vyráží do lesa – prohlíží si kartičky dětí a sbírá pouze houbičky, které se mohou jíst. Sběr probíhá tím stylem, že se jich dotkne a houbičky za ním udělají hada a pokračují ve sbírání spolu s ním. Když houbař vyvede houbičky z lesa, tak vychovatel zkontroluje, zda sesbíral správné houby a zavolá: „Houby, houby, rychle pryč, usmaží vás…“ a houbičky se leknou a utečou zpátky do lesa – každý se musí vrátit na své místo. Následně se promíchají kartičky houbiček a vymění se houbař a hra může pokračovat v několika kolech.

Další aktivity k tématu

UKLÍZÍME ČESKO

Popis: připojíme se k celorepublikové akce „Ukliďme Česko“ (19.9.) a pořádně uklidíme svou družinku a také školní zahradu
Pomůcky: pytle na odpadky, gumové rukavice, desinfekce na ruce
Příprava: /
Postup: nasadíme si ochranné pomůcky a společně projdeme školní zahradu a posbíráme všechny odpadky; následně si porovnáme skříňku s hrami a hračkami ve družince. Po úklidu nezapomeneme na důkladnou hygienu.

MEZINÁRODNÍ DEN ČOKOLÁDY

Popis: na mezinárodní den čokolády (13.9.) se naučíme básničku o čokoládě, povíme si něco o její výrobě a druzích a následně uděláme velkou degustační ochutnávku
Pomůcky: básnička o čokoládě, informace o čokoládě, čokoláda, písnička od Dády Patrasové – Čokoláda (zdroj: youtube.com)
Příprava: nalezené informace o čokoládě
Text básničky:
Ulomím si kostičku,
hned mám smouhu na tričku.
Stejně jako marmeláda,
zapatlá mě čokoláda.
Aktivita: podíváme se na video (zdroj: youtube.com), jak se čokoláda vyrábí v kroužku ochutnáme tři druhy čokolády (hořkou, mléčnou a bílou) a budeme si povídat o tom, která nám nejvíce chutná a proč

HANDICAP – den neslyšících

Popis: mezi námi je spousta lidí, kteří mají nějaký handicap – zdravotní omezení, které jim třeba neumožňuje dělat všechny věci stejně, jako to děláme my. Často ale mají své vychytávky, pomůcky a někdy bychom ani nepoznali, že jsou trošku jiní než my. Ukážeme si, jak může takový svět vypadat a co může pomoci.
Pomůcky: šátek na zavázání očí, videa na youtube
Příprava: /
Postup:
Lidé, kteří nevidí – pokusíme se orientovat v prostoru se zavázanými oči, budeme poznávat své kamarády podle hlasu a podle hmatu. Podíváme se na video, jak se cvičí asistenční pejsci, kteří nevidomým lidem pomáhají.
Lidé, kteří neslyší – ukážeme si znakovou řeč a zkusíme se naučit pár jednoduchých znaků, které používají lidé, kteří neslyší (a často neumí mluvit – vysvětíme si, proč to tak je).
Lidé, kteří nemohou chodit – povíme si, co pro ně může být obtížné, co je jiné, než v našem běžném světě a pokusíme se vymyslet, jak by se takovým lidem dalo pomáhat.
Aktivita: následně se žáci rozdělí do dvojic a pokusí se vymyslet nějaké vlastní slovo ve znakové řeči. Pantomimicky ho předvedou ostatním a ti hádají, o jaké slovo by se mohlo jednat.