1. seznámení, pravidla, listový ateliér

KDE? aneb kam půjdeme…

Na první lekci vyrazíme do čakovického lesoparku, známého také jako Havraňák, který byl nedávno revitalizován a v současné době se tu nachází velké množství různých cest a tras, dva velké okruhy s několika stanovišti
a úkoly pro děti. Naše plánovaná trasa má zrhuba 3,5 km.

JAK? aneb co budeme dělat…

Pravidla, náplň a průběh zájmového kroužku

Než vyrazíme s dětmi „do světa“, je třeba říct si několik základních pravidel:
– především při všech aktivitách i na cestách dávám pozor na svou bezpečnost a bezpečnost ostatních lidí kolem mě
– zkouším, objevuji, poznávám, hraji si, užívám si čas venku… a poslouchám Terezku (je to náčelník a má poslední slovo!) – nesmím jít dál, než bych ji slyšel
– nejsem v kroužku sám a musím myslet i na ostatní
– ptám se, když mě něco zajímá, nebo když něco nevím
Pravidel může být spousta… já děti, které budu mít v kroužku, dobře znám a vím, jak fungují a jaká mají nastavená pravidla z dřívějších dob, takže o dalších věcech se bavit nemusíme, nebo se naopak bavíme zcela konkrétně.

Náplň a průběh kroužku bude pokaždé jiná – zaměřená na jedno určité téma. Vždy se vydáme někam do okolí naší školy, dozvíme se o místě něco zajímavého, zahrajeme si hry a budeme využívat prostředí kolem nás. Na závěr každého společného setkání dostanou všichni možnost napsat na papírek cokoliv, co si z dané hodiny nejvíce pamatují (nemusí se jednat o věc, která se žákům nejvíce líbila). Papírky pak vložíme do sklenice, kterou budeme postupně plnit a na konci školního roku si zavzpomínáme, co jsme vše na kroužku dělali.

Společná hra: známe se?

Pomůcky: šátek na zavázání očí
Pravidla: Všichni si stoupneme do kruhu a postupně každý řekne svoje jméno (podobu, kterou by chtěl, aby mu ostatní říkali) a jednu věc, která je na něm zajímavá.
Následně si údaje o každém z nás zopakujeme a zkusíme si je zapamatovat. Vybereme jednoho dobrovolníka, kterému zavážeme oči a postavíme před něj vybraného hráče. Úkolem dobrovolníka bude snažit se poslepu (pohmatu) poznat, kdo před ním stojí a vzpomenout si na zajímavost, kterou o sobě říkal. Hádaný člen nesmí vydávat žádný zvuk. Střídáme hádané i hádače dokud žáky hra baví.

Společná hra: dopravní zácpa

Pomůcky: křídy, případně obruče či lana na vytvoření kruhů; krepák na označení týmů
Pravidla: hra pro sudý počet hráčů – jsou rozděleni na dvě poloviny a každá polovina dostane jednu barvu krepáku – kousek si uváže kolem pravého zápěstí; na zemi je vyznačená řada kruhů, kterých je o jeden více než je účastníků hry. Uprostřed je jedno místo vynechané a děti jsou naskládané proti sobě od obou krajů. Jejich úkolem je vyměnit si strany, přičemž je povolen pohyb dopředu i dozadu, ale vždy jen o jedno místo na volný kruh anebo způsob obejití hráče z druhého týmu na volné místo. Můžeme určit časový limit, do kterého musí být úkol splněn, jinak celá skupina absolvuje předem domluvený úkol (např. dřepy).

Individuální hra: věci kolem nás

Pomůcky: /
Pravidla: Děti mají za úkol najít co nejvíce věcí na dohled kolem sebe, které začínají na určené písmenko v abecedě. Na hledání mají 3 minuty, poté svá slova řeknou nahlas a mohou si počítat body. Pokud víme, že by děti nehrály fér a opakovaly slova svých kamarádů, můžeme zvolit variantu, kdy slova zapisují na papír.

Vyrábění, tvoření

Pomůcky: čtvrtky, nůžky, tužky, lepenka
Postup: děti si vyrobí svá mozaiková okna podle fantazie – každé dítě dostane čtvrtku, k dispozici budou mít nůžky, lepenku a tužky; do čtvrtek vytvoří v libovolných místech různé díry a okýnka, který potom zakryjí podzimně zbarveným listím (to přilepí na čtvrtku pomocí lepenky). Poté stačí nastavit čtvtrku proti sluníčku a dívat se 🙂