únor: MĚSÍC

Další částí našeho poznávání Vesmíru bude MĚSÍC, jakožto těleso, které je ve vesmíru naší Zemi nejblíže. Povíme si, jak to na takovém měsíci asi vypadá a zda by se tam dalo žít. Kromě toho se zaměříme na střídání dne a noci a také ročních období a stručně a jednoduše si tyto procesy vysvětlíme. Vyrobíme si pak tematický obrázek, na kterém se nám bude střídat den a noc. Naučíme se básničku a poté si povíme pohádku o Marušce a 12 měsíčkách, kterou asi všichni alepsoň trochu znají. A protože k tématu měsíce určitě patří našich dvanáct měsíců a roční doby, pustíme si tematickou hudbu A. Vivaldiho a i k ní si namalujeme obrázky, tentokráte ve skupinkách.

Seznámení s tématem

MĚSÍC

Komunikační kruh: sedneme si s dětmi do kruhu a budeme si povídat o dalším vesmírném tělesu – tentokráte měsících, které obíhají kolem různých planet, avšak nejvíce se budeme věnovat tomu „našemu“, který krouží kolem planety Země. Stručně a jednoduše se pobavíme o tom, proč se střídá den a noc a také jaké máme roční doby, které se střídají. Všichni pak budou umět vyjmenovat všechny měsíce v roce. Povíme si základní informace o Měsíci – létá se na něm, není na něm atmosféra
a tudíž se tam nedá dýchat, je tam jiná zemská přitažlivost…
Aktivita: tentokrát nám ke zkoumání Měsíce pomůže opět mimozemšťánek Paxi a podíváme se na videa: Paxi prozkoumává Měsíc, náš Měsíc – fáze a zatmění, střídání dne a noci a ročních období. Následně si zahrajeme pantomimu – vybrané dítě bude vždy předvádět nějakou činnost, která je typická pro určité roční období (či konkrétní měsíc) a zbytek skupiny se pokusí hádat, o jakou dobu/měsíc se jedná (např. lyžování, koulování, jízda na kole, plavání, opalování, rozbalování dárků, pouštění draků, velikonoční pomlázka). Variantou může být předvádění
a hádání určitého kusu oblečení.

Vyrábění, tvoření

STŘÍDÁNÍ SLUNÍČKA A MĚSÍČKU NA OBLOZE

Popis: protože na nebi můžeme většinou vždy vidět jen sluníčko nebo měsíček, namalujeme si takový obrázek, kde se nám den a noc budou také střídat
Pomůcky: černý, modrý a žlutý barevný papír, lepidla, nůžky, bílá voskovka neb křída
Příprava: hotový obrázek na ukázku dětem
Postup: žáci dostanou černý barevný papír, na který si pomocí bílých suchých kříd nebo voskovek namalují měsíc a hvězdy představující noc. Následně dostanou modrý a žlutý barevný papír a doprostřed modrého papíru vystříhají ze žlutého slunce a jeho paprsky. Poté se modrý papír po kratších stranách přilepí k černému papíru a uprostřed se rozstřihne – vznikne tak otevírací modrý papír se sluníčkem, pod kterým bude na černém papíru namalovaný měsíček a může nám svítit buď on, nebo slunce.

Vesmír: střídání sluníčka a měsíčku na obloze

Pohybové hry a aktivity

STAV BEZ TÍŽE

Pomůcky: /
Příprava: vysvětlíme si, že na Měsíci působí jiná gravitace a kosmonauti se tam více vznášejí – zkusíme si, jaké to je. Vymezíme herní prostor a domluvíme si signál, na který budeme „stav bez tíže“ spouštět.
Pravidla: žáci se volně pohybují po vymezeném prostoru a na předem domluvený signál (tlesknutí, písknutí) se ocitnou na Měsíci a musí se pohybovat tak, jako by tam nebyla gravitace (pomalé pohyby, dlouhé, vysoké kroky, skákání)… Postupně si můžeme přidávat další signály a další různé pohyby (např. velká gravitace = velmi těžký krok, náročné zvednout nohu…, taneční chůze, chůze se zvednutýma rukama, plazení se…)

Pohádky, básničky

BÁSNIČKA O MĚSÍCI

Popis aktivity: jako každý měsíc, i tentokrát přidáme k našemu prozkoumávání vesmíru básničku, kterou se teď zaměříme na Měsíc.
Text básničky:
Svítí měsíc celou noc
hvězdy volá na pomoc.
Chtěl by Slunci konkurovat
a svět světlem zaplavovat.

Ale noc je přesto tmavá,
málo světla měsíc dává.
A tak to vždy musí být
– v noci se má přece snít…

POHÁDKA O 12 MĚSÍČKÁCH

Popis aktivity: v souvislosti s Měsícem, který nám září na noční obloze jsme tento měsíc opakovali také měsíce v roce, a proto si teď přečteme veršovanou pohádku O Dvanácti měsíčkách (napsala Dagmar Vysoká, ilustrovala Milada Zemanová), zdroj: detskestranky.cz. Po pohádce si shrneme děj, společně odpovíme na otázky a každý pak dostane omalovánky. Povídání o této pohádce můžeme zakončit shlédnutím zpívané pohádky od autorů Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře – O dvanácti měsíčkách (zdroj: youtube.com)
Text pohádky: ZDE
Otázky k textu:
– Která postava byla podle vás v pohádce hodná, chovala se správně? Proč?
– Kdo se naopak nechoval dobře, kdo byl zlý? Proč?
– Pro co musela Maruška jít do lesa?
– Proč museli Marušce pomáhat Měsíčci a bez jejich pomoci by úkoly od macechy nesplnila?
– Jak pohádka skončila?
Doplňující aktivita: omalovánky ZDE

Další aktivity k tématu

ČTYŘI ROČNÍ DOBY

Popis: na závěr tohoto tématu vyzkoušíme skupinovou práci a vytvoříme čtyři obrázky přírody podle roční doby. Jako hudební doprovod pro tuto činnost si pustíme skladbu A. Vivaldiho – Čtyři roční doby (zdroj: youtube.com). O hudbě si popovídáme – jak na žáky působí, která část se jim nejvíce líbí a zda podle nich odpovídá jejich obrázkům.
Pomůcky: čtvrtky A3, obrys stromu, pastelky, fixky, barevné a krepové papíry, lepidla, nůžky, vata, …
Příprava: rozdělení družiny na čtyři stejně skupiny žáků (záleží na vychovateli,zda děti rozdělí cíleně nebo nechá dělení na nich), dostatek materiálu pro tvoření
Postup: Každá skupina si vylosuje jedno roční období a zároveň dostanou stejný obrys stromu (bez listů). Jejich úkolem bude na čtvrtku A3 tento strom nakreslit a přizpůsobit ho roční době, kterou si vytáhli. Kolem stromu pak mohou dotvořit přírodu a další věci typické pro danou roční dobu. Na konci činnosti si vytvoříme velkou třídní galerii a všemi ročními dobami se projdeme. Nezapomeneme si připomenout, jaké oblečení, do kterého obrázku potřebujeme.