Téma zimy zůstává v našich činnostech i v dalším měsíci, i když počasí je poměrně proměnlivé. Každou sněhovou vlnu využijeme v únoru ke stavbám sněhuláků, iglů a dalším hrám. Vyrazíme také bobovat, když to jen trochu půjde. Ve družince se pak budeme věnovat hlavně tématu masopustu, který si také společně (alespoň v malé míře v rámci dodržení všech protiepidemiologických opatření) oslavíme. Neopomeneme ani svátek všech zamilovaných a budeme pozorvat přírodu, jestli se už pomalu neprobouzí a nepřipravuje na jaro. Všimneme si hlavně ptáčků v krmítku. Ke konci měsíce budeme šetřit síly a zaměříme se na zklidnění těla i ducha a na relaxaci.
Začátek měsíce opět probíhá v 5. stupni režimu PES, a proto je družinkové oddělení rozdělené a do ??? probíhají tyto činnosti pouze s žáky 1. třídy. Přípravná třída má svůj program připravený jinou vychovatelkou ŠD.
Seznámení s tématem
ÚNOR
Komunikační kruh: S žáky se jako na začátku každého měsíce posadíme do kruhu a prohlédneme si kalendář Josefa Lady na měsíc únor. Povíme si, jaké svátky a tadice v této době dodržovali naši předci. Připomeneme si, co jsou pranostiky a pár z nich, které se vážou k únoru, si přečteme a vysvětlíme.
Aktivita: Namalujeme si kalendář činností v únoru pro Slůňata. Povíme si také o plánovaném Masopustu v našem oddělení a zavzpomínáme, co všechno jsme stihli udělat v minulém měsíci.
Vyrábění, tvoření
CO TVOŘÍME
Popis: V únoru nesmíme zapomenout na svátek zamilovaných, který má dlouhou tradici. Přečteme si legendu o sv. Valentýnu, popovídáme si o lásce k lidem, ale i zvířátkům a věcem. Nakonec si vyrobíme přáníčka a z lásky je můžeme věnovat tomu, koho máme rádi.
Pomůcky: čtvrtky, šablonka srdíčka z tvrdého papíru, lepenka, vodovky či tempery, houbičky
Příprava: připravení místa na vyrábění, šablonky srdíček
Postup: Každý dostane čtvrtku, kterou si přehne na polovinu jako knihu a na přední stranu si nalepí šablonku srdíčka z tvrdého papíru. Následně pomocí houbičky a temper nebo vodovek (ideálně používat červené a růžové „valentýnské“ barvičky) oťupkují čtvrtku kolem šablonky. Když ji pak sundáme, zůstane nám bílé místo právě ve tvaru srdíčka. Děti si pak přední stránku přáníčka mohou dozdobit podle své fantazie a po zaschnutí vepíšeme dovnitř přání.
Pomůcky: papíry, pastelky, fixky, lepidlo, nůžky, čtvrtka
Příprava: /
Postup: Žáci dostanou papír, který si přehnou na polovinu jako knihu a na přední stranu nakreslí jednoduché zvířátko, které v ruce drží červené srdíčko. To vystřihnou ze čtvrtky a na přáníčko ho nalepí. Dovnitř pak mohou vepsat přání.
Pomůcky: bílá čtvrtka, červené a růžové čtvrtky, nůžky, lepidla
Příprava: příprava pracovního místa, šablonka kruhu a různě velkých srdíček
Postup: Žáci si z bílé čtvrtky vystřihnou podle šablonky kruh a z barevných čtvrtek různě velká srdíčka. Následně srdíčka podle své fantazie nalepí po celém kruhu a vznikne jim tak valentýnský věneček, který mohou z lásky darovat někomu, koho mají rádi.
MASOPUSTNÍ KARNEVALOVÉ MASKY
Popis: Masopustní téma si uzavřeme vyrobením různých karnevalových masek.
Pomůcky: nakopírované obrázky masopustních masek, lepidla, nůžky, pastelky, fixky, provázky/gumičky
Příprava: nakopírované obrázky, příprava pracovního místa, nastříhání gumiček na zavázání masky na obličej
Postup: Žáci dostanou k dispozici různé masky zvířátek či pohádkových postav, které si mohou podle své fantazie a představivosti vymalovat a jinak vyzdobit. Masky si poté vystřihnou a společně na ně přivážeme gumičky tak, aby je děti mohly nosit na obličeji.
MASOPUSTNÍ ŠAŠEK
Popis: Velkým únorovým tématem je masopust, a tak abychom se na toto téma připravili, vyrobíme si barevné masopustní šašky.
Pomůcky: šablonky k obkreslení, barevné papíry, tužky, nůžky, lepidla
Příprava: příprava pracovního místa, šablonky k obkreslení
Postup: Děti dostanou k dispozici šablonky šaška k obkreslení, mohou si vybrat jakékoliv barvy na vytvoření hlavy, kloboučku, vlásků a mašle. Jednotlivé části si obkreslí, slepí dohromady a mohou dozdobit pastelkami a fixkami.
PTÁČCI V KRMÍTKU
Popis:
Pomůcky:
Příprava:
Postup:
Pohybové hry a aktivity
MASOPUST U SLŮŇAT
Popis: Užijeme si společné masopustní odpoledne ve družince, zahrajeme si několik her a povíme si různé informace o masopustních oslavách v naší zemi. Za odměnu za účast v aktivitách si pak žáci mohou pochutnat na masopustních koblížcích.
Pomůcky: karnevalové masky, počítač a interaktivní tabule, židličky, balónky, noviny, hudba, masopustní koblížky
Příprava: sehnání masopustních koblížků, příprava karnevalových masek, příprava hudby
ŽIDLIČKOVANÁ
Pravidla: Doprostřed třídy se do kruhu umístí židličky v počtu o jednu méně, než je účastníků hry. Na puštěnou hudbu chodí všichni v karnevalových maskách kolem dokola a v momentě, kdy je hudba zastavena je úkolem hráčů posadit se na nejbližší volnou židličku. Žák, pro kterého nezbyde židlička na sezení, ze hry vypadává. Pro další kolo se odebere jedna židlička a postupuje se stejným způsobem, dokud ve hře nezůstane poslední hráč – ten se stává vítězem.
SCÉNKA, TANEC, DIVADLO
Pravidla: Cílem společného masopustního odpoledne je užít si ho, pobavit se i zasmát. Děti proto dostanou prostor, aby předvedly nějakou vtipnou scénku či ukázaly tanec, který umí – ostatní se při takovém vystoupení stávají publikem a všechny výkony náležitě odmění potleskem.
BALÓNKOVÝ ÚTĚK
Pravidla: Nafoukeneme několik balónků, které si můžeme pinkat během tance. Následně si zahrajeme hru – všichni žáci se postaví do kruhu blízko k sobě a jejich úkolem je posílat si nafouknutý balónek za zády. Podaří se nám, aby oběhl celý kruh a nikomu přitom nespadl na zem? Podaří se nám to co nejrychleji?
NOVINOVÝ TANEC
Pravidla: Každý žák dostane noviny a jeho úkolem bude tancovat pouze na nich a nešlápnout vedle. Samozřejmě můžeme ocenit nejlepší taneční kreace. V případě, že by byl úkol moc snadný, můžeme noviny ještě přeložit na polovinu, a tak zmenšit tanečníkům jejich parket . Cílem aktivity je především pobavit se.
MASO-PUST
Pravidla: Ve třídě je puštěna hudba a vychovatel různě říká dětem pokyny „maso“ a „pust“. Na slovo „maso“ žáci tancují a volně se pohybují, slovo „pust“ znamená úplné zastavení v dané pozici. Opakujeme stále dokola, dokud aktivita žáky baví.
Pohádky, básničky
VITAMÍNOVÁ POHÁDKA
Popis aktivity: V posledním zimním měsíci si znovu připomeneme důležitost a význam zdraví pro naše tělo. Připomeneme si hygienická pravidla a přečteme si pohádku o vitamínech v ovoci a zelenině. Následně budeme diskutovat, namalujeme si obrázek k příběhu a podíváme se na díl naučného seriálu Byl jednou jeden život.
Text pohádky: dostupný ZDE (zdroj: Karkoolka pohádky)
Otázky k textu:
- Co jsou to vitamíny a z čeho je naše tělo získává?
- Proč jsou vitamíny důležité, co všechno by se mohlo stát, kdybychom vitamíny v těle neměli?
- Jaké ovoce a zeleninu máme nejradši?
- Jaké ovoce a zeleninu nejíme, PROČ? (nelíbí se nám, špatná zkušenost…?)
- Co je ještě důležité pro naše zdraví?
Doplňující aktivita: žáci se rozdělí do dvojic a společně namalují obrázek k příběhu, který jsme si právě přečetli
REFLEXE: Jak se vám ve dvojicích malovalo? Domluvili jste se? Co by příště šlo udělat lépe?
Doplňující aktivita: na závěr se podíváme na díl z naučného seriálu Byl jednou jeden život (díl: Tělesná stráž) a případně si popovídáme, pokud děti budou mít nějaké otázky.
MASOPUSTNÍ ŘÍKAČKY
Popis aktivity:
Text pohádky:
Otázky k textu:
Doplňující aktivita:
Další aktivity k tématu
RELAXACE
Popis: Po bujarých oslavách masopustu nám nastává čas zklidnění, a proto ke konci února zařadíme i relaxační cvičení s doprovodnými aktivitami.
Pomůcky: relaxační hudba, antistresové omalovánky, pastelky, papíry, podložky na ležení/odpočinek
Příprava: nakopírování omalovánek
Postup: Naučíme se, jak své tělo zklidnit a dopřát mu zasloužený odpočinek. Vyzkoušíme si autogenní trénink a také relaxační cvičení pro děti, při kterém se střídá napětí a uvolnění svalů a je prospěšné k odbourání stresu a celkovému uvolnění těla. Následně mohou děti jen odpočívat při poslechu relaxační hudby, kdo by nevydržel nebo nechtěl ležet, může u toho zkusit vymalovávat jednoduché antistresové omalovánky.
PŘIROVNÁNÍ
Popis:
Pomůcky:
Příprava:
Postup: