Hry pro oddíl

Tento rok přede mnou stála nový výzva – oddíl středních kluků. Není to věková kategorie, ve které bych se běžně pohybovala, ale o to více jsem se na to těšila… a také se připravovala…
Mým oddílovým parťákem byl Michal G. se kterým se moc dobře známe a spolupráce s ním jsem se nebála 🙂 Do péče jsme dostali 11 kluků ve věku 9 – 12 let. Velká část z nich už s námi na táboře byla a nás vedoucí i prostředí dobře znala, pár z nich se s námi letos vydalo do Podhradí poprvé.

Velkou část táborového programu samozřejmě zabírá tematická celotáborová hra, ale bylo třeba popřemýšlet nad náplní zbytku dní, který právě trávíme oddílově. Na to jsem připravila jednak dlouhodobé hry probíhající od příjezdu na tábor do odjezdu a pak kratší program na dopoledne/odpoledne. Ve výsledku jsme však všechny nápady nevyužili, neboť jsme si náplň také upravovali podle počasí a ostatních oddílů (to znamená koupání v bazénu, turnaj v přehazované apod.).

Dlouhodobé táborové hry – DENÍČEK

Ačkoliv je mi jasné, že kluci „by měli být“ více neposední a méně tvořiví, než holky, připravila jsem pro ně TÁBOROVÝ DENÍČEK, který měl úvodní stránku obsahující informace i jeho majiteli, závěrečnou se zhodnocením celého tábora a dovnitř se vkládaly samostatné listy se zápisem z každého jednotlivého dne, včetně zaznamenání jídla, počasí a nálady táborníka ten den.
Moje myšlenka: Předpokládala jsem, že při počátečním vyplňování deníčku se o sobě kluci vzájemně něco dozví a že nám to přinese témata k diskuzi. Závěrečné hodnocení jsem naopak brala spíše jako individuální věc pro každého, aby si zpětně tábor prošel a uvědomil si, co vše za dva týdny prožil. Vnitřky pro jednotlivé dny jsem pak chtěla klukům nechat volně k dispozici tak, aby si je sami mohli brát a zapisovat si například o poledním klidu nebo při večerním volnějším programu.
Ve skutečnosti: Myslím si, že nápad kluky z počátku dost chytnul a do vyplnění úvodu se všichni nadšeně pustili. U nových chlapců to pomohlo překonat prvotní ostych a rozvinuly se zajímavé debaty. Náplně deníčků jsem pak nechala klukům na chatce a několik z nich si vzpomínky opravdu pravidelně zapisovalo každý den. Je třeba však říci, že (především) starší chlapci v oddíle byli méně sportovně zaměření a více je bavilo trávit čas právě na terase chatky při společných diskuzích, společenských hrách i zápiscích do deníčku. Několikrát jsme také využili špatného počasí k tomu, abychom společně vzpomínali na uplynulé dny a zážitky si zaznamenali. I když některým klukům se do úkolu příliš nechtělo, hodně pomohla táborová kronika, kterou jsem do oddílu nosila a společně jsme si ji prohlíželi a pročítali. Velký úspěch mělo závěrečné hodnocení, při kterém chtěl každý z kluků sdělit ostatním, co se mu na táboře nejvíce líbilo, co si z tohoto ročníku pamatuje a na co bude rád vzpomínat. To byly moc pěkné okamžiky sdílení.

Táborový deníček k dispozici: OBAL a VNITŘEK.

Dlouhodobé táborové hry – VÝZVY

Inspirací pro tuto aktivitu mi byl Modrý život z knihy Přístav volá Jaroslava Foglara. Snažila jsem se vymyslet několik „výzev“, které by kluci mohli plnit každý den a za jejich splnění si dávat body. Na konci tábora by byl vyhlášen vítěz s nejvyšším počtem bodů za splněné úkoly, který by získal odměnu. Ta však byla připravená pro celý oddíl 🙂
Moje myšlenka: S náležitým úvodem a patřičným vysvětlením i s dostatečnou motivací odměny představím klukům na začátku tábora „výzvy třetího oddílu“, které bude moci každý den každý sám za sebe plnit. Pokud se mu podaří daný úkol udělat, může si viditelně políčko označit. Na konci tábora sečteme získaná políčka a zjistíme vítěze.
Ve skutečnosti: Myslím si, že prvotní nápad kluky hodně zaujal a výzvy se jim líbily. Do úkolu byli motivovaní, ale bohužel z počátku nebyl čas na vyhodnocování, a proto zájem o výzvy v průběhu tábora hodně opadl.

Výzvy k dispozici ZDE.