LEDEN

První měsíc v novém roce se budeme věnovat především zimním činnostem, počasí a oblékání v zimě. Třeba se i dočkáme opravdové sněhové nadílky, kterou bychom samozřejmě využili k hrám ve sněhu, stavění sněhuláka a pořádné sněhové bitvě.

Začátek měsíce opět probíhá v 5. stupni režimu PES, a proto je družinkové oddělení rozdělené a do ??? probíhají tyto činnosti pouze s žáky 1. třídy. Přípravná třída má svůj program připravený jinou vychovatelkou ŠD.

Seznámení s tématem

LEDEN

Komunikační kruh: sedneme si s žáky do kruhu a podíváme se na lednové obrázky Josefa Lady, přečteme si několik jeho zimních básniček a pranostiky. Povíme si, co se dá dělat jen v zimě, a ne v jiných měsících.
Aktivita: Důkladně prozkoumáme kalendář malovaný Josefem Ladou a řekneme si, jaké činnosti byly v tomto období typické pro naše předky. Následně si naplánujeme svůj kalendář činností, nalepíme si obrázky aktivit a věcí, které bychom v lednu rádi stihli a kalendář si umístíme na naši skříň.

Vyrábění, tvoření

ZIMNÍ OBLÉKÁNÍ

Popis: venku za okny mrzne až praští, a protože nikdo z nás nemá rád studené ruce nebo uši, vyrobíme si papírové palčáky a kulíšky, aby nám připomínaly, co si nesmíme zapomenout doma, když ráno odcházíme do školy.
Pomůcky: čtvrtky, šablonky, tužky, nůžky, tempery, lepidlo, krepový papír
Příprava: příprava místečka na tvoření, šablonky na obkreslení
Postup: každý si vezme dvě čtvrtky a obkreslí na ně kulíšek i rukavice. Kulíšek si pak každý může vymalovat temperami podle své vlastní fantazie, střapatou bambuli pak vytvoříme z barevných kousků krepového papíru. I palčáky si mohou děti vyzdobit dle své fantazie a představivosti, ale protože se tyto rukavice nazývají palčáky podle jediného odděleného prstíku – budeme je vymalovávat pouze pomocí našich palečků 🙂

HRNEK HORKÉHO ČAJE

Popis: není v zimě lepšího zahřátí než hrnkem horkého čaje! Jeden takový si vyrobíme a k tomu si o čaji trochu více popovídáme… kdyby to epidemiologická situace dovolila, různé druhy čajů bychom mohli i ochutnat.
Pomůcky: povídání o čaji, čtvrtky, voskovky, vodovky, štětce, kelímek na vodu, lepidlo, vata, provázek, sáčky od čaje
Příprava: příprava místečka na vyrábění
Postup: každý si na čtvrtku namaluje voskovkami svůj hrneček na čaj a ubrus, který může vyzdobit podle své fantazie. Následně ubrus a hrneček přetřeme vodovkami a vzory malované voskovkou krásně vylezou ven. Uděláme hrnečku modré pozadí a počkáme, až celý obrázek zaschne. Poté přidáme nad hrneček kousek vaty, jako kouř z horkého čaje a z hrnečku nám bude viset čajový sáček na provázku 🙂

SJEZDOVKA

Popis: zima je skvělá doba k provozování různých sportů, které jindy dělat nejdou. Popovídáme si o nich a společně si do družinky vyrobíme velkou sjezdovku.
Pomůcky: omalovánky zimních sportovců, pastelky, nůžky, velké čtvrtky, tempery, vata, lepidlo
Příprava: nakopírování omalovánek
Postup: každý si vybere obrázek takového zimního sportu, který má rád nebo který ho baví či se mu líbí a chtěl by ho někdy vyzkoušet. Obrázek vybarví pastelkami a vystřihne. Následně na velkou čtvrtku společně namalujeme vysokou horu s dlouhou sjezdovkou, a také zmrzlý rybník pro hokejisty a na bruslení. Na kopec nalepíme vatu (jako sníh) a přidáme vymalované obrázky sportovců. Společné dílo si pak vystavíme ve družince a postupně můžeme sjezdovku ještě vylepšovat o nové zimní zážitky.

BAMBULE

Popis: Jak už víme – zima je dobou nošení čepic a kulichů a my se naučíme vyrábět si svoje vlastní střapaté bambule z vlny nebo bavlny.
Pomůcky: kolečka ze čtvrtky, nůžky, vlna či bavlna
Příprava: tvrdá kolečka s prostřihnutým středem
Postup: každý si obkreslí dvě stejně velká kolečka, kterým prostřihne střed. Následně si vezme vlnu nebo bavlnu a bude provlékat kolem dokola koleček a jeho prostřiženým středem. Až bude kolečko dostatečně provlečené, na okrajích se (ba)vlna prostřihne a uprostřed sváže. Vznikne nám tak střapatá bambule, kterou si dokážou vyrobit i menší nebo méně zručné děti.

MRÁZ – MALÍŘ OKEN

Popis: Zima je dobou, kdy můžeme v přírodě najít spoustu inspirace ke tvoření. Tentokrát se podíváme, jak maluje svá díla mráz na okna.
Pomůcky: modrá čtvrtka, bílé papíry, nůžky, lepidla, brčka, bílá tempera
Příprava: příprava pracovního místečka, nastříhání brček na kratší kusy
Postup: Každý dostane modrou čtvrtku a podíváme se na různé obrázky a fotografie mrazu na oknech a poté se pokusíme bílou temperou podobné obrazce vytvořit na našem okně (modré čtvrtce). Použijeme k tomu brčka, kterými budeme barvu po čtvrtce rozfoukávat. Nakonec pomocí bílého papíru vytvoříme na čtvrtce okenní rám a okenní tabulky.

Pohybové hry a aktivity

ZIMNÍ DOVÁDĚNÍ VE SNĚHU

Pomůcky: sníh
Příprava: dobré oblečení 🙂
Pravidla: Pokud nám příroda udělá radost a během ledna nasněží tak, aby sníh zůstal až do odpoledne na školní zahradě, tak si prodloužíme pobyt venku a užijeme si sněhové nadílky – pokusíme se postavit toho největšího i nejmenšího sněhuláka ve družině. Zkusíme si udělat andělíčka ve sněhu pomocí našich těl a také uspořádáme ve sněhu závody v běhu a budeme přemýšlet, jestli se nám běhá lépe nebo hůře a proč? Na závěr uspořádáme velkou sněhovou bitvu, jejíž hlavním cílem bude pobavit se a užít si zimu!

ZIMNÍ SPORTOVÁNÍ a bezpečnost

Pomůcky: /
Příprava: /
Pravidla: Vybraný žák bude vždy pomocí pantomimy předvádět skupině jeden ze zimních sportů a ostatní se pokusí uhodnout, o jaký sport se jedná. Následně si budeme povídat, jaká rizika nám během daného sportu hrozí a jak se jim můžeme vyvarovat. Vyzkoušíme si také několik modelových situací, co dělat např. při zranění na lyžích nebo při praskání ledu na zamrzlém rybníku. Budeme si povídat o tom, jaké sporty v zimě mají žáci nejraději a proč.

Pohádky, básničky

JAROSLAV FOGLAR – Záhada hlavolamu

Popis aktivity: k výročí úmrtí tohoto známého českého spisovatele si povíme pár informací o jeho životě, popovídáme si o tom, kdo jezdí v létě na tábory a přečteme si úryvek z jeho napínavé knihy „Záhada hlavolamu“.
Text pohádky: kniha Záhada hlavolamu
Otázky k textu:
Doplňující aktivita: děti si zkusí vyndat hlavolam ježka v kle

Další aktivity k tématu

TŘI KRÁLOVÉ

Popis: Pár dní po návratu do školy nás čeká významný den – Tři králové. Povíme si o jejich historii, podíváme se na krásný český večerníček Chaloupka na vršku a vymalujeme si omalovánku Tří králů. Poslechneme si také tříkrálovou koledu.
Pomůcky: interaktivní tabule (videa a písničky), omalovánky, pastelky
Příprava: /
Postup: Povíme si, jaká historie se váže ke Třem králům a jaké dary přinesli Ježíškovi do Betléma. Zkusíme zapřemýšlet, jaké dary bychom Ježíškovi dali my, kdybychom ho šli navštívit do Betléma. Povyprávíme si také, že v tento den se v jiných částech naší planety slaví Vánoce. Poté se podíváme na český večerníček Chaloupka na vršku, konkrétně na díl Tři králové. Děti si mohou vybarvit některé z nabízených omalovánek a u toho si pustíme tříkrálovou koledu, kterou většina skupiny zdá již ze školky.

MEZINÁRODNÍ DEN TULEŇŮ, LACHTANŮ A VELRYB

Popis: Na mezinárodní den těchto zvířátek si povíme o jejich ochraně a také znečišťování moří, které s tímto tématem bohužel souvisí. Ukážeme si fotografie a videa, a nakonec se pokusíme ve skupinkách tato zvířátka namalovat.
Pomůcky: interaktivní tabule (videa a fotografie), papíry (slepené do většího formátu), pastelky
Příprava: /
Postup: Nejprve se podíváme na obrázky tuleňů, lachtanů a velryb a něco si o nich povíme. Budeme si povídat také o znečištění moří, které těmto zvířátkům velmi ubližuje. Poslechneme si zvuk velrybího povídání a podíváme se na video tuleňů a lachtanů ze zoo. Nakonec se žáci rozdělí do tří skupin a na velký papír (čtyři slepené papíry A4) každá skupina nakreslí jedno ze zvířátek – tuleně, lachtana a velrybu. Obrázky si pak vystavíme ve družince.

SYMBOLY ŠTĚSTÍ

Popis: Začátek nového roku je již tradičně spojen s různými předsevzetími a přáními štěstí. K tomu si povíme, jaké věci symbolizují a přinášejí štěstí a zahrajeme si hru.
Pomůcky:
Příprava:
Postup:

FINANČNÍ GRAMOTNOST

Popis:
Pomůcky:
Příprava:
Postup: